Osteoporoza

Šta je osteoporoza?

Osteoporoza, što znači porozne kosti, progresivno je stanje u kojem kosti postaju strukturno slabe i najverovatnije će se usled tog stanja češće slamati i pucati. Ovo oboljenje se još i zove “tiha bolest”, jer se gubitak koštane srži (mase) obično gubi bez vašeg znanja.

Normalno, organizam stvara dovoljno koštanog tkiva da bi se uspostavila ravnoteža gubitka koštane mase prilikom preloma i koštane mase koju telo apsorbuje. Kroz rani deo vašeg života, količina izgubljene i obnovljene koštane mase ostaje uravnotežena. Koštana masa (veličina i debljina) povećava se tokom detinjstva i rane adolescencije, doživljavajući svoj maksimum u uzrastu od 20 do 25 god.

Menopauza, koja se dešava obično kod žena koje su u 40-im i 50-im godinama, dramatično utiče na gubitak koštane mase. Takođe, i stariji muškarci gube koštanu masu sa godinama. Osteoporoza se stvara onda kada vaše telo brže gubi koštanu masu nego što je dobija i obnavlja. Tokom vremena, disbalans između obnavljanja i gubitka koštane mase uzrokuje da se poveća poroznost kostiju i time dolazi do češćih preloma, a samim tim i dodatnog gubitka koštane mase. Kosti kukova, kičme i zglobova su posebno podložne prelomima, koji nisu specifični kod mlađih osoba sa zdravijim kostima.

Osteopenija je stanje smanjene koštane gustine, ali ne tako izraženo kao kod osteoporoze. Ako vam je dijagnostikovana osteoporoza ili osteopenija obavezno preuzmite sve korake kako biste sprečili dalji razvoj bolesti.

Trebali biste vežbati i unositi dovoljnu količinu kalcijuma i vitamina D da biste održavali jačinu kostiju. Takođe treba da uzimate lekove za osteoporozu koje vam je prepisao lekar. Posavetujete se sa lekarom koje aktivnosti su dobre za vas.

Kakvu ulogu imaju hormoni kod bolesti kostiju?

Previše ili premalo određenih hormona u organizmu dovodi do osteopenije i osteoporoze.
  • Tokom i posle menopauze, jajnici stvaraju mnogo manje hormona estrogena. Gubitak estrogena se pojavljuje takođe prilikom hirurškog odstranjivanja jajnika ili zbog preteranih dijeta i vežbanja. Estrogen je hormon koji štiti kosti.
  • Muškarci proizvode manje testosterona (i estrogena koji se kod muškaraca manje proizvodi) kako stare. Smanjenje ovih hormona može takođe, uticati na slabljenje kostiju.
  • Štetan efekat na gubitak koštane mase može dovesti višak kortizola. Ponekad nadbubrežna žlezda proizvodi više kortizola zbog rada hipofize ili drugih tumora. Mnogo češće, gubitak koštane mase može biti uzrokovan dugotrajnim uzimanjem kortikosteroida, kao što su prednizol i kortizon, koji se koriste za lečenje upalnih bolesti poput reumatoidnog artritisa ili astme.
  • Drugi hormonski disbalans koji može uticati na povećan rizik od osteoporoze uključuje preaktivnu tireoidnu žlezdu, dijabetes, hiperprolaktinemija, u kojoj hipofiza proizvodi više hormona prolaktina.
  • Lečenje raka tireoidne žlezde čiji tretman uključuje velike doze hormona.
  • Poremećaji u ishrani, posebno anoreksija, povećavaju rizik od osteoporoze. Gubitak koštane mase se javlja delom zbog slabe ishrane i, kod žena, delom jer jajnici prestaju da funkcionišu normalno, stvarajući manje estrogena.

Ko je podložan osteoporozi?

Prekomerni gubitak koštane mase javlja se češće kod određenih grupa ljudi.

Vaš rizik da obolite od osteoporoze je viši ako ste:
  • starija osoba;
  • imate u porodici obolele od ove bolesti;
  • manjeg i tanjeg obima ste;
  • završili ste menopauzu;
  • imali ste prelom u starijem dobu;
  • imate roditelja sa prelomom kuka.
Drugi faktori koji mogu povećati rizik da obolite od osteoporoze su:
  • amenoreja (neredovni menstrualni ciklusi);
  • anoreksija;
  • neaktivan životni stil:
  • dijete bez ili sa manjim količinama kalcijuma ili vitamina D;
  • nizak nivo testosterona;
  • pušenje;
  • previsok unos alkohola;
  • određeni lekovi, velike doze tireoidnih hormona ili steroidi;
  • određena hormonska stanja opisana u tekstu.