Vaginalna bakterioza (bakterijska vaginoza)

Gardnerella vaginalis (ranije Haemophyllus vaginalis) se i u normalnim uslovima nalazi u vagini, kao i debelom crevu, a kod njenog prekomernog razmnožavanja na koji utiče stres, promena partnera, gubitak prirodne flore vagine nastaje bolest - vaginalna bagterioza ili aminski kolpitis. Vaginalna bagterioza predstavlja bolnu i neugodnu promenu normalne vaginalne flore. Gardnerella vaginalis je vodeći uzročnik vaginalne bakterioze, a najverovatnije produkcijom sukcinata omogućava rast i razmnožavanje drugih, najčešće 4 do 6 anaerobnih bakterijskih vrsta (Bacteroides spp, Peptococcus spp, Peptostreptococcus spp, Fusobacterium nucleatum, Mobiluncus spp, Veillonela parvula).

Bakterijsku vaginozu prati neprijatan miris iscetka iz vagine, koji je i osnovna forma infekcije. Najčešće su mlađe žene izložene infekciji. Ipak ovu infekciju ne treba prepustiti samostalnom lečenju jer se smatra da je ona osnovni uzrok spontanih pobačaja kao i prevremenog porođaja, drugih komplikacija kod operativnih zahvata i drugih infekcija tokom trudnoće. Česte su udružene infekcije s gonokokom, trihomonadama i hlamidijom.

Simptomi

Simptomi bakterijske vaginoze se ne moraju pojaviti ili se javljaju oskudno/obilno, beličast, redak iscedak karakterističnog i neugodnog mirisa, peckanje, svrab i bol u predelu vagine. U nekim slučajevima se javlja nadraženost nakon polnog odnosa. Dijagnoza se postavlja ginekološkim pregledom. Muški partner je najčešće bez simptomatologije, a s obzirom da je bakterijska vaginoza fakultativno anaerobna na klasičnim bakteriološkim kulturama se ne može dokazati.

Lečenje

Od težine simptoma zavisiće dužina i oblik terapije. Ginekolog će vam prepisati adekvatnu terapiju nakon dijagnoze. U većini slučajeva u terapiju se uključuje i partner nakon urološkog pregleda, a iz razloga uslovnog prenošenja i polnim putem. Tokom lečenja bakterijske vaginoze trebali biste se suzdržavati od polnih odnosa ili imati zaštićeni polni odnos (kondom).

Alternativa

Sve što narušava pH ili bakterijsku ravnotežu vagine može podstaknuti pojavu i razvoj infekcije. Zbog toga biste trebali posebno obratiti pažnju na svoju ishranu. Preporuka je da povećate unos fermentiranih životnih namirnica i probiotika (kiseli kupus, kiselo zelje, LGG jogurt). Takođe kod lakših slučajeva, u trudnoći, kao i kod čestih recidiva preporuka je jednostavno zakiseljavanje vagine upotrebom vaginalneta koje sadrže vitamin C ili obnavljanje prirodne vaginalne flore ili unos kulture mlečno-kiselih bakterija direktno u vaginu. Jednostavna metoda koja se pri tome može koristiti je ispiranje vagine rastvorom mlečne kiseline ili surutke. Sada već postoje i farmaceutski prrparati koji se koriste u istu svrhu, bilo u vidu gelova ili vaginalnih tableta.