Humani papiloma virus

HPV infekcija je polno prenosiva bolest koju izaziva humani papiloma virus - HPV. Procenjuje se da najmanje 80% - 100% devojaka u periodu između 18 - 25 godina dolazi pri polnom kontaktu u dodir s ovim virusom, dok svega oko 30% devojaka razvija simptome infekcije. Prirodno samoizlečenje, odnosno sposobnost imunološkog sistema pojedinca je razlog velikoj razlici u broju izloženosti virusu i broju ostavrenih infekcija.

Ukoliko se radi o tzv. niskorizičnim "low-risk" tipovima (6, 11, 41, 43, 44) javljaju se genitalne bradavice (condylomata accuminata) koje su zarazne i prenose se polnim odnosom. Visokorizični "high-risk" tipovi virusa (16, 18, 31, 33, 39, 45, 51, 52, 56) opasni su utoliko što se povezuju s pojavom abnormalnosti epitela grlića materice (cervikalna displazija) u odsustvu bilo kakvih drugih simptoma.

Hronična HPV infekcija povisuje rizik nastanka raka grlića materica za 65 puta, a kod onkogenih high-risk tipova i za 130 puta! Većina žena s pozitivnim HPV testom ipak neće dobiti genitalne bradavice ili cervikalnu displaziju, iako se kod drugih žena HPV infekcija povezuje s nastankom raka grlića materice. Istraživanja su pokazala da hronični stres i određeni stavovi o seksu menjaju dotok krvi u grlić materice i utiču na lučenje njegovih žlezda, što upućuje na organsku vezu između stresa i promena u ovom delu tela. Slabljenje imunološkog sistema usled hroničnog emocionalnog ili drugog stresa, loše ishrane, alkohol i pušenje, mogu biti razlog imunoloških promena koje podstiču aktiviranje virusa.

Simptomi

Kod muškaraca se genitalne bradavice javljaju na glaviću penisa i prepucijumu, a kod žena na malim usnama, po celoj površini vagine, oko čmara ili na zadnjici. Ako je broj kondiloma umeren, osobe osećaju umereni svrab. U slučaju većeg broja kondiloma, posebno ako su grupisani, moguća su krvarenja i tada su kondilomi veoma bolni.

Lečenje

Postupak lečenja je složen. Kondilomi se uklanjaju hirurškim putem: skalpelom ili laserom, kao i krio - elektroterapijom ili dijatermijskim uklanjanjem električnom omčicom (LEEP). Druga mogućnost je premazivanje izraslina odgovarajućim preparatima.

Istraživanja pokazuju da se čak 50% - 80% blagih poremećaja u PAPA testu uz pozitivan nalaz HPV (high-risk) vraća na normalu bez lečenja. Ponekad se, međutim, ove promene brzo pogoršavaju. Iz istog razloga, kod nalaza HPV infekcije grlića materice, najvažniji savet je redovna kontrola PAPA testa.

Nalaz cervikalne displazije uz HPV infekciju zahteva proširenu kolposkopiju s identifikacijom promena. U slučaju nalaza kolposkopski abnormalnog epitela sprovodi se histološka dijagnostika (ciljana biopsija), a u zavisnosti od rezultata na raspologanju za dalje lečenje je hirurška metoda konizacije (laser, klasična konizacija, LLETZ), kojom se odstranjuje nezdravo tkivo grlića materice, zajedno s virusom.