Pregledi pre trudnoće

Brinite o svom zdravlju pre trudnoće i posetite vašeg ginekologa  jer će lekar identifikovati bilo koje faktore koji mogu biti za vas ili bebu rizični tokom trudnoće. Takođe, imaćete vremena da lečite medicinske probleme koje možda imate pre trudnoće.

Kao važan prvi korak u pripremanju za trudnoću je zakazivanje pregleda kod lekara. Ovakvi pregledi pomoći će vam da se fizički i psihički pripremite na trudnoću i sve šta vas čeka posle, kao i da vodite zdravu trudnoću i zdrav život.

Šta se dešava tokom pregleda?

Na pregledu kod ginekologa pričaćete o:
  • Reproduktivnoj istoriji: Lekar će vas pitati o prethodnim trudnoćama, mogućim pobačajima,menstrualnom ciklusu, koji tip kontracepcije ste koristili, ako ste imali bilo koju seksualno prenosivu bolest ili vaginalne infekcije, kao i rezultate prethodnih PAPA testova, ako ih imate.
  • Medicinskoj istoriji: Lekar će vas pitati o prethodnim medicinskim stanjima, kao što je dijabetes,visok krvni pritisak i alergije. Ova stanja treba da budu pod kontrolom pre trudnoće.
  • Operativnoj istoriji: Recite vašem lekaru o operacijama, transfuzijama krvi ili hospitalizacijama koje ste do sada imali.
  • Trenutni lekovi koje koristite: Obavezno recite lekaru koje lekove koristite, tj. koji su vam prepisani, kao i za one koje uzimate bez recepta.
  • Porodična medicinska istorija: Lekar će se interesovati o medicinskim stanjima koje imaju uži članovi vaše porodice i porodice vašeg partnera. Posebno napomenite lekaru ako neko u porodici ima hipertenziju, dijabetes, blizance u porodici, mentalne probleme, slepilo, gluvoću, cističnu fibrozu, kongenitalne urođene defekte, i druga stanja za koja će se lekar interesovati.
  • Vaše okruženje: Vaš lekar će diskutovati o mogućim opasnostima, kao što je izloženost toksinima koje nose sa sobom mačke, x-zracima, ili uticajima koji mogu umanjiti vašu sposobnost da zatrudnite i održavate trudnoću.
  • Vaša težina: Lekar će vas savetovati kako da dođete do idealne težine pre trudnoće. To podrazumeva gubitak težine ako imate viška kilograma, kako bi smanjili rizik od hipertenzije i njenih komplikacija tokom trudnoće. Takođe, ako imate manje kilograma nego što biste trebali, lekar će vas uputiti u zdrav porast težine, da biste smanjili rizik rođenja bebe sa jako malom težinom.
  • Stil života: Lekar će vas pitati o stilu života koji vodite vi i vaš partner, o navikama koje imate, kao što su pušenje, alkohol ili unos drugih preparata. Ako vi ili vaš partner imate ovakve navike, morali biste prekinuti sa njima da biste imali što zdraviju trudnoću.
  • Vežbanje: Objasnite lekaru kako se rekreirate. U principu, možete nastaviti sa istom rekreacijom, sve dok vam lekar ne kaže drugačije, shodno stanju trudnoće i bebe.
  • Ishrana: Lekara će interesovati vaša ishrana uključujući koliko kofeina unosite dnevno. Da biste imali zdravu trudnoću, trebali biste imati zdravu, raznovrsnu i dobro izbalansiranu ishranu kako bi vi i vaša beba dobili sve potrebne hranljive materije. Birajte hranu bogatu vlaknima i skrobom. Unosite dovoljno vitamina i minerala tokom dana. Jedite i pijte najmanje 4 šolje mlečnih proizvoda i proizvoda bogatih kalcijumom tokom dana. Svaki dan izaberite bar jednu namirnicu koja sadrži vitamin C, vitamin A i folnu kiselinu.
  • Unos kofeina: Kada planirate trudnoću, preporučuje se da smanjite unos kofeina na 300 mg dnevno. Kofein se nalazi u raznim pićima, u zavisnosti od toga koje biljke su se koristile za proizvodnju pića. Šolja kafe (225 ml) ima oko 150 mg kofeina. Ne zaboravite da i čokolada i određeni lekovi imaju u sebi kofeina. Red čokolade ima kofeina kao i pola šolje kafe.
  • Prenatalni vitamini: Dok planirate trudnoću trebali biste uzimati vitamine koji sadrže folnu kiselinu. Folna kiselina se pokazala kao odličan faktor smanjenja rizika da se dete rodi sa oštećenjem kičmene moždine. Preporučuje se dnevni unos od 400 mikrograma folne kiseline pre trudnoće i tokom prvog trimestra trudnoće.
Lekar će tokom prvog pregleda obaviti i sledeće preglede:
  • Fizički pregled: Lekar će obaviti ginekološki i ultrazvučni pregled da bi ustanovio zdravlje reproduktivnih organa, uradiće nalaz sekreta i PAPA test.
  • Laboratorijski testovi: Uradićete testove na zarazne bolesti i kompletnu krvnu sliku i urin.
  • Razgovaraćete o tačnom trajanju ciklusa da bi lekar mogao ustanoviti vreme ovulacije, a samim tim i verovatan termin porođaja.

Ovaj pregled vam je idealno vreme da pitate lekara sve što vas muči vezano za trudnoću.