Gonoreja

Gonoreja je nekada bila veoma česta polno prenosiva bolest i jedna je od najstarijih koje su poznate čoveku. Danas se pojavljuje retko i obično je nalazimo sporadično. Izazivač oboljenja je gram negativna bakterija Neisseria Gonnrohoeae koja se razmnožava u toplim i vlažnim delovima reproduktivnog sistema, uključujući grlić materice, matericu, jajovode žene kao i uretru kod muškaraca i žena. Takođe, moguć je razvoj bakterije u ustima, grlu, očnim kapcima i anusu.

Ukoliko se ne leči Gonoreja može izazvati ozbiljne posledice po zdravlje uključujući pelvičnu inflamatornu bolest (PID), koja može voditi ka  sterilitetu i pojavi ektopične (vanmaterične) trudnoće. Takođe, nelečena infekcija može dovesti do razvoja meningitisa i septikemije.

Kako se prenosi Gonoreja?

Gonoreja se prenosi tokom vaginalnog, oralnog ili analnog polnog odnosa. Prenosi se i tokom vaginalnog porođaja sa majke na dete. Potpuno je netačno uvreženo mišljenje da se prenosi korišćenjem toaleta nakon što ga je posetila zaražena osoba jer ova bakterija zahteva posebne uslove pogodne za razvoj i razmnožavanje. Van tela može preživeti svega par sekundi ili minuta i ne može se naći na koži šaka, ruku  ili nogu.

Svaka seksualno aktivna jedinka može biti zaražena, a najrasprostranjenija je među adolescentima koji često menjaju seksualne partnere.

Simptomi

Za razliku od većine polno prenosivih bolesti, simptome infekcije će pre primetiti muškarac nego žena. Potrebno je da prođe od 1 do 14 dana da bi se razvila simtomatologija uz napomenu da kod muškaraca ovaj period inkubacije može trajati i do 30 dana.

Muškarci češće primećuju simptome. Oni su najčešće karakteristični i počinju u vidu osećaja golicanja ili peckanja u uretri, češćeg i bolnog mokrenja. Kasnije erekcija može biti bolna i pojavljuje se beli ili žuti iscedak iz penisa koji postaje sve gušći kako bolest odmiče. U manjem broju sličajeva muškarci ne moraju osećati bilo kakve simtome oboljenja! Žene u više do 50% slučajeva ne osećaju tegobe oboljenja, pa se najčešće javljaju pošto je partner primetio simpome infekcije. Ukoliko se jave, simptomi su nespecifični, slabije izraženi i javljaju se postepeno. U nekim se slučajevima javlja tek neznatan bol i pečenje pri mokrenju ukoliko je zahvaćena uretra. Ukoliko je zahvaćen grlić materice javlja se pojačani žućkasto-zelenkasti gnojni iscedak, guste konzistencije i neprijatnog mirisa.

Muškarci ili žene koji su imali analni odnos mogu imati gonokoknu infekciju rektuma koja je najčešće praćena svrabom, iscedkom ili krvarenjem iz ovog dela tela. Gonoreja se može naći i u usnoj duplji nakon oralnog odnosa sa inficiranim  partnerom.

Zašto gonoreju treba shvatiti ozbiljno?

Nelečena infekcija može dovesti do ozbiljnih reproduktivnih problema ili drugih ozbiljnih zdravstvenih problema. Kao i sama infekcija i neke od komplikacija do kojih dovodi mogu proći bez uočljivih simptoma.

Ukoliko se ne leči gonokokna infekcija, dolazi do širenja infekcije sa grlića materice ushodno ka materici i jajovodima te razvoja pelvične inflamatorne bolesti (PID) u 10% do 40 % slučajeva. PID mogu, ali i ne moraju, pratiti simptomi kao što su:

• povišena telesna temperatura,
  • grčevi i bolovi u donjem delu trbuha i karlice,
  • bolovi tokom polnog odnosa.

Nakon nelečene epizode PID-a može doći do stvaranja abscesa koji se teško tretiraju, zatim do stvaranja ožiljnog tkiva koje oštećuje jajovode sa posledičnim razvojem steriliteta i povećanim rizikom za razvoj ektopične (vanmaterične) trudnoće koja može životno ugroziti pacijentkinju.

Kod muškaraca, daljim razvojem oboljenja, infekcija se širi u mošnice i razvija se epididymitis tj. upala izvodnih kanala testisa u kojima spermatozoidi sazrevaju. Simptomi koji prate ovo oboljenje su otečeni i bolni testisi, a posledica koja može proisteći ukoliko se ovo stanje ne leči je neplodnost.

25% - 40% obolelih od gonoreje ima udrženu infekciju s hlamidijom koja takođe može dovesti do ozbiljnih komplikacija. Adekvatna dijagnostika i terapija oba oboljenja je od izuzetnog značaja!

Nakon dužeg trajanja oboljenja infekcija se može proširiti i zahvatiti zglobove (najčešće koleno), moždane ovojnice (meningitis) ili srce (endocarditis) kod oba pola!

Gonoreja i trudnoća

Tokom vaginalnog porođaja majka koja je zaražena može preneti gonoreju bebi. Najčešće, infekcijom budu zahvaćene bebine oči, zatim zglobovi ali može doći čak i do razvoja sepse. Izuzetno je važno što pre otkriti i lečiti infekciju ukoliko je prisutna kod trudnice!

Imunitet

Jednom lečena i izlečena infekcija ne dovodi do zaštite od infekcije u budućnosti jer se infekcijom ne stvara imunost na gonoreju. Zato je jako bitno pridržavati se mera prevencije oboljenja i koristiti zaštitu tokom polnog odnosa.