Gljivična infekcija i ishrana

Candida albicans je najčešći uzrok gljivične infekcije u 90% - 95% slučajeva. Candida albicans je  gljivica koja se u normalnim uslovima u manjem broju nalazi u naborima naših creva. Do njihovog neprirodnog razmnožavanja dolazi usled različitih uticaja, a pre svega kod:

• lečenja antibioticima;
  • oslabljene reakcije imunološkog sistema ili upotrebe imunosupresivnih lekova;
  • oralnih kontraceptiva;
  • hormonske terapije ili antiandrogena;
  • dijabetesa melitusa;
  • trudnoće.

Posledica ovog bujanja gljivica nije samo lokalna infekcija vagine, već i uticaj na propustljivost sluokože crevnog trakta, tako da je na ovaj način omogućena apsorpcija mnogih štetnih materija i alergena iz hrane, koje bi inače bile u potpunosti eliminisane kod očuvane funkcije sluzokože creva.

Simptomi

Uobičajeni simptomi gljivične infekcije su beličasto-žućkasti, sirasti iscedak iz vagine, zatim peckanje, crvenilo, neprijatan osećaj i svrab. Lečenje gljivične infekcije relativno je jednostavno i za to postoje brojni lekovi, kako u klasičnoj tako i u homeopatskoj medicini. Ipak, holistička medicina ukazuje na to kako je neophodno izlečiti celokupnu gljivičnu bolest, a ne samo lokalnu infekciju. Zbog toga simptomi kandidijaze se svrstavaju u pet kategorija:

• Opšti simptomi: ponavljane mokraćne infekcije, depresija, bolovi u mišićima i zglobovima, umor i nedostatak snage, glavobolje, gubitak pamćenja, osećaj ošamućenosti, izrazita osetljivost prema hemikalijama.
  • Probavni simptomi: nadutost, učestali zatvor i prolivi, gasovi, grčevi u crevima, probavne smetnje.
  • Respiratorni simptomi: učestali kašalj, sekret u nosnoj šupljini koji se cedi po zadnjem delu ždrela, astma, alergije, bolovi u grlu, prehlada.
  • Kožni simptomi: peckanje, ekcem, infekcije drugim vrstama gljivica, osip.
  • Hormonalne smetnje: neredovni mesečni ciklus, menstrualni grčevi, predmenstrualni sindrom, promene raspoloženja, poremećaj rada žlezda s unutrašnjim lučenjem, hipotireoza, hipoglikemija.

Ishrana

Ishrana kod gljivične infekcije podrazumeva na prvom mestu ishranu bez kvasnih gljivica. Ovakva ishrana je u isto vreme i dijagnostička i terapijska. Učinak treba pratiti najmanje nekoliko nedelja, a s ovim načinom ishrane može se nastaviti onoliko dugo koliko nekome odgovara. Treba potpuno izbaciti namirnice sa kvasnim gljivicama (hleb, keks, kolači, industrijski sokovi) i posle određenog vremena ponovo ih uvesti da bi se proverilo koliko su kvasne gljivice uticale na razmnožavanje gljivica. Ako određene namirnice ipak nisu uticale na širenje gljivica, možete ih slobodno uvrstiti u svoj jelovnik. Neke žene se osećaju mnogo bolje birajući namirnice po ovim preporukama i odlučuju se da i dalje zadrže ovaj način ishrane.

Ishrana bez kvasnih gljivica podrazumijeva:
  • izbegavati šećer,
  • izbegavati namirnice koje sadrže gljivice i plesan.

Izbjegavati šećer: Gljivice se hrane šećerom, razlažući ga na ugljen dioksid i vodu. Pri tome nastaju mnogobrojni simptomi, a najčešće se javljaju probavne smetnje kao što su stvaranje gasova i nadutost. Izbegavati šećer znači mnogo više od jednostavnog prestanka dodavanja šećera u jelo ili čaj. Trebali biste proveravati šećer u svim jelima kojima se hranite. Na svakom proizvodu je potrebno pratiti oznake proizvođača o svim sastojcima koji su korišćeni u proizvodnji. Potrebno je izbegavati: kukuruzni sirup, maltozu, fruktozu, laktozu, veštačke zaslađivače, kukuruzni skrob, sodu, mlečni šećer sadržan u mlečnim proizvodima.

Izbegavati namirnice koje sadrže gljivice i plesni: Izbegavati namirnice kao što su hleb, kolači, keks i drugi rafinirani ugljeni hidrati, industrijski voćni sokovi, sok od paradajza (osim "domaćeg" pripremljenog od svežeg paradajza), potom izbegavati hranu koja sadrži sirće, ukiseljeno povrće, dimljenu hranu, alkohol, fermentisanu hranu, sušeno meso i voće, gljive, pistaće i kikiriki.

Umesto toga jedite zdravu hranu koja ne sadrži gljivice i plesan: integralne žitarice poput smeđeg pirinča, prosa, ječma i sveže povrće. Izuzetno je korisno zeleno povrće pripremljeno na pari jer je bogato hlorofilom koji deluje pročišćavajuće. Dopuštene su i morske biljke, ražani hleb, kukuruzne kokice, tortilje, tofu, miso, običan jogurt, krto meso, sveža riba, meso prirodno hranjenih pernatih životinja i jaja prirodno hranjenih kokoški. Novija istraživanja pokazuju kako i prirodno čisto maslinovo ulje, uzimano u malim količinima suzbija neprirodno razmnožavanje gljivica. Beli luk, kako sirov, tako i kratko prokuvan pomaže u procesu uklanjanja kandide iz creva.

Suplementi: Ponekad promena načina ishrane nije dovoljna u obrani od gljivica. U suzbijanju gljivične infekcije od koristi mogu biti i sledeći dodaci ishrani:

• Lactobacillus acidophyllus: radi se o "prijateljskim" bakterijama koje u prirodnim uslovima naseljavaju creva i vaginu. Ove bakterije stvaraju iz glikogena mlečnu kiselinu koja osigurava nizak nivo pH vrednosti sredine u kojoj se nalaze, te na taj način čine prvu obrambenu liniju u nastupanju različitih infekcija. Prirodni izvor laktobacilusa je običan jogurt. Takođe su mnogobrojni suplementi koji sadrže ove bakterije: tablete, kapsule, prah i napitci.
  • Multivitamnski preparati: vitamin C; vitamini B kompleks, cink, magnezijum i esencijalne masne kiseline podstiču obrambenu sposobnost organizma i sprečavaju povratak gljivične infekcije.